داروخانه آنلاین دکتر روغنی

مصرف مونته لوکاست خوراکی در پیشگیری از آسم چقدر می‌تواند موثر باشد


21 فروردین 1403

مصرف مونته لوکاست خوراکی در پیشگیری از آسم چقدر می‌تواند موثر باشد


مونته لوکاست ایروکاست از داروهایی است که برای کنترل و پیشگیری علائم آسم و آلرژی کاربرد دارد. این دارو عارضه‌های تنفسی مانند خس‌خس، مشکلات تنفسی، علائم حساسیت فصلی، رینیت آلرژیک،‌ گرفتگی قفسه سینه و برونکواسپاسم کاربرد دارد.

مونته لوکاست

مونته لوکاست

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  1. مونته لوکاست چیست؟
  2. موارد مصرف قرص مونته لوکاست چیست؟
  3. عوارض قرص مونته لوکاست چیست؟
  4.  اطلاعات دارویی قرص مونته لوکاست
  5. مقدار و روش مصرف قرص مونته لوکاست
  6. سخن پایانی

1. مونته لوکاست چیست؟

مونته لوکاست (Montelukast) که نوع داخلی آن ایروکاست نامیده می‌شود، نام دارویی است که برای کنترل و جلوگیری از علائم ناشی از آسم مانند خس‌خس سینه و تنگی نفس تجویز می‌گردد. این دارو همچنین ممکن است قبل از ورزش، برای پیشگیری از مشکلات تنفسی هنگام ورزش (برونکواسپاسم) استفاده‌ شود.

قرص مونته لوکاست می‌تواند تعداد دفعات نیاز به استفاده از دستگاه استنشاقی را کاهش دهد. داروی ایروکاست همچنین به تسکین علائم تب یونجه و رینیت آلرژیک (مانند عطسه ، گرفتگی بینی، آبریزش و خارش بینی) کمک‌ می‌کند. این دارو باید به طور منظم استفاده شود تا مؤثر باشد. همچنین اثر آن فوری نیست. بنابراین نمی‌توان برای درمان حملات ناگهانی آسم از آن استفاده‌کرد، بلکه تنها نقش پیشگیرانه دارد.

مونته لوکاست دارویی خوراکی است که در سال ۱۹۹۸ مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را کسب کرد. قرص مونته لوکاست در گروهی از داروها قرار دارد که آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین (LTRAs) نامیده‌ می‌شوند. به این معنا که جلوی تأثیر لکوترین را در بدن می‌گیرد. لوکوترین‌ها گروهی از مواد شیمیایی طبیعی هستند که توسط بدن ما تولید می‌شوند و علائم مرتبط با آسم، آلرژی و سایر بیماری‌های التهابی را ایجاد می‌کنند. از جمله این علائم می‌توان به تنگی نفس، خس‌خس سینه، عطسه و آبریزش بینی اشاره‌کرد.

2. موارد مصرف قرص مونته لوکاست چیست؟

این دارو فقط با نسخه پزشک، قابل تهیه است. این دارو در ایران با نام‌های ایروکاست، آسمورال و ملوکاست توسط شرکت‌های دارویی مختلف، تولید می‌شود. یادتان باشد که داروی ایروکاست عوارض جانبی زیادی دارد؛ بنابراین شما نباید بدون مجوز پزشک، آن را مصرف کنید. همچنین اثر آن فوری نیست.

پس برای درمان حملات آسم یا تنگی مجاری تنفسی بعد از ورزش مناسب نیست. اما می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته‌باشد. اگر از مونته لوکاست برای درمان علائم خود استفاده‌می‌کنید، مصرف هیچ‌یک از داروهای خود را متوقف نکنید یا دوز هیچ‌کدام از داروهای خود را تغییر ندهید، مگر اینکه متخصص ریه دستور دهد.

3. عوارض قرص مونته لوکاست چیست؟

هر دارویی علاوه‌بر اثرات مثبتی که دارد، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای به همراه داشته‌باشد. داروی ایروکاست هم از این قاعده مستثنا نیست. برخی از افراد ممکن است دچار هیچ‌یک از این عوارض نشوند، برخی دیگر ممکن است یک یا تعدادی از موارد زیر را تجربه کنند:

  1. تب
  2. سرفه
  3. سردرد
  4. تعریق
  5. دل درد
  6. بدن درد
  7. یبوست
  8. تغییر صدا
  9. بی‌اشتهایی
  10. سوء‌هاضمه
  11. درد مفاصل
  12. مشکل در بلع
  13. استفراغ خونی
  14. مشکلات خواب
  15. مشکلات تنفسی
  16. خون دماغ شدن
  17. مشکل در تمرکز
  18. خشکی یا درد گلو
  19. تمایل به خودکشی
  20. از دست‌دادن صدا
  21. وجود چرک در ادرار
  22. زردی چشم یا پوست
  23. بوی نامطبوع تنفس
  24. لرزش دست‌ها یا پاها
  25. گرفتگی یا آبریزش بینی
  26. احساس کسالت عمومی
  27. تحریک‌پذیری و اضطراب
  28. درد، قرمزی یا تورم در گوش
  29. قرمزی پوست، کهیر یا جوش
  30. خستگی یا ضعف غیرمعمول
  31. حساس و متورم شدن غدد گردن
  32. تپش قلب یا نامنظم‌شدن ضربان قلب
  33. سردرگمی در مورد هویت، مکان و زمان
  34. درد یا حساسیت در اطراف چشم و استخوان گونه
  35. خارش، پف یا تورم پلک‌ها یا اطراف چشم، صورت، لب‌ها یا زبان
  36. درد در معده، پهلو یا شکم که احتمالا به سمت پشت ادامه‌می‎‌یابد.

اطلاعات دارویی قرص مونته لوکاست

4.  اطلاعات دارویی قرص مونته لوکاست

قرص مونته لوکاست یک مهارکننده لکوترین است. لکوترین ها مواد شیمیایی در بدن هستند که هنگام استشمام آلرژن (مانند گرده) آزاد می شوند.

آلرژن نوعی آنتی ژن است که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می شوند. لکوترین‌ها موجب تورم ریه ها و سفت شدن ماهیچه های اطراف شریان های تنفسی شده و علائم آسم پدیدار می گردد.
برای مصرف قرص مونته لوکاست تایید و تجویز پزشک ضروری است،با توجه به شرایط کنونی و پرخطر بودن مراکز درمانی، شما می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص بیماری های ریه و آلرژی، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

5. مقدار و روش مصرف قرص مونته لوکاست

قرص مونته لوکاست برای پیشگیری از حمله های آسم در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از یک سال سن استفاده می شود. همچنین برای پیشگیری از اسپاسم نایژه در هنگام فعالیت و ورزش در بزرگسالان و کودکان با حداقل ۶ سال سن نیز کاربرد دارد.

استفاده دیگر از قرص مونته لوکاست برای درمان حساسیت های سالانه (همیشگی) در بزرگسالان و کودکان دارای حداقل ۶ ماه سن است که از آن برای درمان حساسیت های فصلی در بزرگسالان و کودکانی که حداقل ۲ سال سن دارند نیز استفاده می شود.

قرص مونته لوکاست بدون دستور پزشک به کودکان داده نمی شود. همچنین قرص مونته لوکاست برای پیشگیری از انقباض نایژه (محدود شدن عبور هوا در ریه ها) هنگام فعالیت یا ورزش در افراد بزرگسال و نوجوانان بزرگتر از ۱۵ سال که از این دارو برای بیماری یا شرایط دیگری استفاده نمی کنند، کاربرد دارد.

  1. قبل از شروع درمان با قرص مونته لوکاست، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. قرص مونته لوکاست را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.
  3. معمولاً قرص مونته لوکاست روزانه یک بار، عصرها، برای پیشگیری از حمله آسم و علائم آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد. و برای پیشگیری از انقباض ماهیچه حین فعالیت و ورزش، قرص مونته لوکاست باید ۲ ساعت قبل از فعالیت و یا ورزش مصرف شود و مصرف بعدی باید حداقل ۲۴ ساعت بعد از آخرین مصرف باشد.

6. سخن پایانی

  1. همواره قرص مونته لوکاست را به دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  2. قرص مونته لوکاست را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.
  3. بسته های گرانول های دهانی را فقط در زمانی که می خواهید مصرف کنید، باز کنید و آنها را برای مصرف بعدی باز نگه ندارید.

0 دیدگاه
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری